Типи та структура сучасного уроку
За основною дидактичною метою уроки поділяються на шість основних типів уроків: 1. Уроки засвоєння нових знань; 2. Формування навичок і вмінь; 3. Узагальнення і систематизація знань і вмінь; 4. Контролю і корекції знань і вмінь; 5. Практичного застосування знань, навичок і умінь; 6. Комбіновані.
1. Урок засвоєння нових знань Основна дидактична мета: ознайомлення з новими фактами, поняттями, законами, теоріями, твердженнями, з'ясування їх суті. Основні структурні компоненти, що характеризують даний тип уроку: а) ознайомлення із змістом нового матеріалу; б) встановлення деяких залежностей і зв'язків між елементами нових знань. Структура уроку: 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів. 3. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи). а) Первинне застосування нових знань (пробні вправи); б) Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням); в) Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи). 4. Підсумки уроку. 5. Повідомлення домашнього завдання.
2. Урок формування навичок і вмінь 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів. 3. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи); первинне застосування нових знань (пробні вправи); а) Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи). 4. Підсумки уроку. 5. Повідомлення домашнього завдання. Основна дидактична мета: з'ясування можливостей застосування знань у навчальному пізнанні і практичних ситуаціях, формування досвіду такого застосування, предметних і загальних навчальних вмінь. Різновиди даного типу: 2.1. Урок первинного формування вмінь. Основна дидактична мета: з'ясування сутності і структури вміння, формування алгоритму його реалізації. Основні структурні компоненти: а) актуалізація знань, які лежать в основі уміння; б) ознайомлення із сутністю уміння, складом і послідовністю виконання дій; в) первинне застосування одержаних знань про способи дій на основі виконання пробних вправ; г) виконання зазначених дій у стандартних умовах (вправи за зразком, аналогією, інструкцією). 2.2. Урок творчого застосування знань і вдосконалення вмінь. Основна дидактична мета: забезпечення переносу знань і способів дій в нові умови. Основні структурні компоненти: а) перевірка стану засвоєння знань і сформованості уміння на рівні застосування їх у стандартних ситуаціях; б) перенесення знань і засвоєння способів дій у частково змінені або нові ситуації (творчі вправи).
3. Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь. Головна дидактична мета: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу, визначення в ньому основних понять, закономірностей, сфер застосування етапів процесу пізнання. Урок може складатися з трьох частин: 3) експериментальна робота. Основна риса узагальнюючих уроків – набуття школярами нових знань на базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань. Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою літературою. Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень, допомагає засвоїти фундаментальні знання. На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти, схеми, таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний матеріал. Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні. Основна дидактична мета: виявлення істотних зв'язків між елементами знань, їх групування і класифікація, введення вивченого в систему раніше засвоєного. Основні структурні компоненти: а) повторення основних фактів, понять, правил, законів; б) узагальнення знань; в) узагальнення умінь.
4. Урок контролю і корекції знань і вмінь. 1.Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. 2. Актуалізація мотивації учіння учнів. 3. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять; перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення. 4. Застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах. 5. Перевірка, аналіз і оцінка виконаних під час уроку робіт. 6. Підсумки уроку. 7. Повідомлення домашнього завдання. Основна дидактична мета: виявлення якостей знань і вмінь, що характеризують стан засвоєння учнями логічно завершеного блоку навчального матеріалу. Різновиди даного типу: 4.1. Урок контролю знань і вмінь. Основна дидактична мета: виявлення рівня засвоєння навчального матеріалу, в тому числі досягнення передбачених програмою обов'язкових результатів навчання. Основні структурні компоненти: а) перевірка знань фактичного матеріалу на рівні репродукції; б) перевірка осмислення знань (розуміння сутності понять, тверджень, ілюстрування прикладами, встановлення взаємозв'язків у вивченому тощо); в) перевірка умінь застосувати вивчене у знайомих і змінених (нових) ситуаціях. 4.2. Урок аналізу письмових робіт. Основна дидактична мета: корекція знань і вмінь на основі аналізу допущених помилок. Основні структурні компоненти: а) узагальнена характеристика якості виконання робіт; б) аналіз допущених помилок; в) робота над усуненням виявлених прогалин у знаннях і уміннях.
5. Комбінований урок. Комбінований урок поєднує дві або більше дидактичні мети уроків попередніх типів. Структура комбінованого уроку: 1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру; перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь; відтворення і корекція опорних знань учнів. 2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння. 3. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу. 4. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань. 5. Підсумки уроку. 6. Повідомлення домашнього завдання. З усіх зазначених типів комбінований урок найпоширеніший у сучасній загальноосвітній школі. Йому належить 75-80 відсотків загальної кількості уроків, що проводяться. Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх класах.
1. Перевірка домашнього завдання. 2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів; осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій. 3. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя. 4. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів. 5. Підсумки уроку. 6. Повідомлення домашнього завдання. Практична робота. Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи: · Постановка навчально-виховних завдань; · Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів. · Власне проведення роботи; · Підведення підсумків і домашнє завдання. Результат цього типу уроків залежить від ступеня оволодіння учнями прийомами навчальної роботи: порівнювати, зіставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність. Контрольна робота. Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання. Проводяться в ході навчального процесу для отримання оперативної інформації про рівень засвоєння теоретичних знань та практичних навичок учнів. Вони проводяться в основному за змістом логічно завершеної дидактичної теми (чи кількох уроків з теми) програмового матеріалу з метою своєчасної корекції навчально-виховного процесу та забезпечення успішного просування учнів до засвоєння наступних розділів чи тем навчального курсу. При цьому слід дотримуватись таких вимог: - чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу; - виділення в ньому головного, істотного; - вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна); - своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів; - оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи. Періодичні контрольні роботи Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми ( у кінці четверті, семестру чи навчального року). Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі: Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт: – мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів; – диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо); Такі уроки мають багато функцій: - пізнання і засвоєння понять, які вивчаються, явищ і закономірностей; - обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці; - повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах; - створення проблемних ситуацій. Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи. Рейтингово-вибірковий диктант. Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються. Консультація. – які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал; Консультації навчальні. Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета. 1) загальнокласні; 2) групові; 3) індивідуальні. Правильно організована консультація: – допомагає подолати прогалини в знаннях; |